اوقات شرعی



پرسش و پاسخ

ورود کاربر

ورود کاربران به سایت درمانگاه
مرا به یاد داشته باش
 
   
علت خواب آلودگی در فصل بهار
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 
نوشته شده توسط خانم جعفري   
چهارشنبه ، 21 ارديبهشت 1390 ، 08:41

دلیل خواب آلودگی افراد در فصل بهار چیست؟

 

رئيس جامعه متخصصان داخلي گفت: خواب‌آلودگي كه معمولاً در فصل بهار گريبانگير بسياري از مردم مي‌شود نيازي به درمان ندارد و خودبه‌خود خوب مي‌شود.

فارس: رئيس جامعه متخصصان داخلي گفت: خواب‌آلودگي كه معمولاً در فصل بهار گريبانگير بسياري از مردم مي‌شود نيازي به درمان ندارد و خودبه‌خود خوب مي‌شود.
ايرج خسرونيا درباره خواب‌آلودگي در فصل بهار اظهار داشت: با تغيير آب و هوا و افزايش رطوبت و همچنين افزايش ذرات گياهي موجود در هوا، رخوت و سستي در بدن افراد ايجاد مي‌شود.
وي افزود: كم خوابي با توجه به افزايش طول روز و كوتاهي ساعات شب در بهار تشديد مي‌شود و پس از مدتي و گذشت حدود 2 ماه از بهار خودبه خود خوب مي‌شود.

خسرونيا تصريح كرد: اين موضوع عارضه خاصي به عنوان بيماري نيست و افزايش استراحت در فصل بهار مي‌تواند به از بين رفتن اين سستي كمك كند.

در سرماي زمستان، رگ هاي سطحي بدن جمع و منقبض مي‌شوند تا بدن گرماي كمتري از دست بدهد و دماي آن ثابت بماند. لذا خون و اكسيژن بيشتري به سمت اندام‌هاي داخلي و خصوصاً مغز مي‌رود اما زماني كه بهار فرا مي‌رسد، با گرم شدن هوا، رگ‌هاي خوني گشاد و منبسط مي شوند، لذا فشار خون كم شده و بيشتر جريان خون به سمت پوست مي‌رود و خون و اكسيژن كمتري به سمت مغز مي‌رود.

همچنين افزايش فعاليت سوخت و ساز بدن در بهار نياز به اكسيژن بيشتري دارد، لذا اكسيژن كمتري به طرف مغز فرستاده مي‌شود. لذا مغز به مدت زماني نياز دارد كه خود را با شرايط جديد وفق دهد و تا اين هماهنگي صورت بگيرد حالت خواب‌آلودگي فصل بهار بروز مي‌كند.

بدن بعضي از افراد سريعاً با اين شرايط جديد هماهنگ مي‌شوند، ولي گروه ديگري براي هماهنگ‌شدن با تغيير دما زمان مي‌خو‌اهند؛ مثلا در افراد مسن، زمان بيشتري طول مي‌كشد تا از خواب‌آلودگي بهار و كسلي آن رها شوند.

راه هاي رفع خواب آلودگي

همين‌جا توصيه‌هايي داریم كه مي‌تواند به شما كمك كند تا اين علل خواب‌آلودگي را از بين ببريد:

1) صبح‌‌ها يك برنامه ورزشي كوتاه مدت براي خودتان در نظر بگيريد و سعي كنيد خود را در معرض نور آفتاب قرار دهيد تا فعاليت شما باعث شود گردش خون‌تان منظم شده و هوشياري خود را به دست آوريد.

2) نوشيدن چاي و قهوه در صبح كمك‌كننده است.

3) به تدريج سعي كنيد زودتر از قبل بخوابيد. اين كار به راحتي ميسر نيست و جبران يك تا يك و نيم ساعت تفاوت زمان خواب نيازمند زمان است. براي اين منظور توصيه مي‌كنم هر شب فقط يك ‌ربع زودتر از شب قبل بخوابيد و هر چند روز تا يك هفته اين يك ربع را به نيم ساعت و بيشتر افزايش دهيد، مثلا اگر شنبه ساعت 23 مي‌‌خوابيد، يكشنبه 22:45 را انتخاب كنيد و تا چهارشنبه آن را تمرين كنيد، سپس 22:30 بخوابيد و تا چهار روز بعد همچنان اين روند را ادامه دهيد. بدن‌تان عادت مي‌كند كه به مرور راس ساعت 22 و يا زودتر بخوابيد و اين كمبود خواب جبران مي‌شود.

راه‌حل بعدي چرت 10 تا 15 دقيقه‌اي در بين روز است. به شرط آن كه بيشتر از 15 دقيقه نخوابيد، چون حس خواب‌آلودگي شما را بيشتر مي‌كند.

گردآوری شده توسط : سایت درمانگاه شهید بهشتی

برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

 
 

جهت ترويج فرهنگ بهداشت و درمان هرگونه کپی برداری از مطالب پزشكي و آموزشي اين سايت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.

برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید.

قالب جوملا

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

ارسال اس ام اس

لوازم آتش بازی

سرور مجازی

سرور اختصاصی